Refuzul de a achita despăgubirile din dosarele RCA și sancțiunile blânde aplicate firmelor multinaționale de asigurări au făcut ca peste 90% din service-urile independente, cu capital românesc, să ajungă în faliment tehnic.
Blocajul creat, pentru care autoritățile nu găsesc soluții reale, va face ca, în scurt timp, service-urile românești să dispară de pe piață, avertizează conducerea Confederației Operatorilor și Transportatorilor Autorizați din România (COTAR). 90% din service-urile românești sunt în faliment tehnic nedeclarat, acestea supraviețuind până acum doar doar datorită creditelor bancare, pentru care și-au ipotecat atât service-urile, cât și casele și toate bunurile personale pe care le-au deținut, avertizează vicepreședintele COTAR, Florin Pandele.
Reprezentanții COTAR arată că, în cazul anumitor societăți de asigurări, încasările din polițele RCA sunt de două milioane de euro pe zi, iar o amendă la șase luni sau la un an de zile, oricât ar fi de mare, și dacă ar fi un milion de euro, nu este suficientă. ”Din păcate, Autoritatea de Supraveghere Financiară, în loc să sancționeze punctual asigurătorul pentru încălcarea legii în mod repetat și de sute de ori pe zi, trimit unitățile reparatoare să se adreseze instanțelor de judecată.
Mai nou, aceste societăți de asigurări au găsit o nouă cale abuzivă de a nu plăti daunele și formulează împotriva unităților reparatoare plângeri penale neîntemeiate, în scopul suspendării proceselor civile, invocând plângerea penală și, astfel, rostogolind datoriile de sute de milioane de euro încă 3-4 ani de zile, până când procesul penal se închide. În acest context ne vedem nevoiți, din păcate, să notificăm sute de mii de păgubiți să achite reparațiile auto și să se descurce mai departe în instanță cu asigurătorul.
În perioada următoare, COTAR va propune Parlamentului schimbarea Legii RCA, astfel încât polița de asigurare RCA să nu mai fie obligatorie, ci facultativă.
Dacă achitarea daunelor nu este obligatorie, atunci nici achiziția unei polițe RCA nu mai poate fi obligatorie”, ne-a declarat Florin Pandele, vicepreședintele COTAR.
Claudiu Giurgiu, administratorul unui service auto din Timișoara, s-a legat cu lanțuri de gardurile sediului Euroins din localitate, disperat că nu-și mai primește banii din dosarele de daună. Statul i-a blocat conturile și riscă să-și închidă, definitiv, porțile. .