Razvan SAVALIUC pentru Lumea Justiției:
CEDO de la Strasbourg nu mai este ce era odata. Pentru ca drepturile romanilor au fost negociate politic cu sefii de la Strasbourg. Tradatorii Romaniei, platiti din bani publici, au speculat faptul ca instanta europeana este sufocata de dosare si au pus pe roate un sistem care functioneaza ca uns. Doar 10% din plangerile romanilor la CEDO mai sunt probabil inregistrate. Neoficial. Pentru ca oficial nu mai exista niciun instrument de control.
Din cauza sufocarii CEDO cu plangeri din anumite state europene care au ratificat Conventia pentru Apararea Drepturilor Omului si Libertatilor Fundamentale (intre care Romania este campioana), oficialii europeni au instituit la CEDO un filtru. Un regulament prin care sa se permita eliminarea din start a plangerilor care nu indeplinesc o serie de conditii de forma.
Nenorocirea e ca filtrul preliminar nu este asigurat de judecatorii europeni, ci de functionarime damboviteana, CEDO abdicand prin aceste regulamente de la ratiunea sa de a fi o instanta internationala care sa garanteze respectarea Drepturilor Omului, respectiv de a mai apara dreptul la un proces echitabil, care implica in special liberul acces la instanta.
Plangerile romanilor la CEDO sunt de ceva vreme aruncate la cos, iar petentii primesc in Romania adrese prin care sunt instiintati ca nu li s-a inregistrat cererea si ca nici macar o fila din dosarul lor nu a fost pastrata, intreaga “maculatura” fiind aruncata in masinile de tocat hartie si distrusa.
Filtrul de forma nu este asigurat de vreun judecator independent si impartial, ci de niste angajati de la Sectia de filtru a unitatii romane, angajati trimisi la posturile respective de statul roman, prin Ministerul Justitiei si Agentul Guvernamental, care ii si plateste.
Este ceva monstruos: practic, statul roman acuzat la CEDO de mii de cetateni romani ca le-a incalcat drepturile lor fundamentale este cel care, prin angajatii trimisi la CEDO si pe care ii plateste, isi permite sa decida ce plangeri ajung in masinile de tocat hartie. E ca si cum infractorului i s-ar permite sa decida el daca sa fie sau nu supus judecatii.
Sectia de filtru a unitatii romane de la CEDO este compusa din doi grefieri tineri si o trupa de referenzi.
Niste tinerei fara nicio experienta profesionala care sa ii recomande pentru o semenea functie, selectati pe pile in Romania si trimisi la Strasbourg ca functionari. Aprobati si de SIE, care isi da avizul ca sunt de incredere.
Se lucreaza intr-un stil uluitor: referenzii juridici (tinereii adusi pe pile) pregatesc un raport pe fiecare plangere a cetatenilor romani si dau un verdict daca o plangere la CEDO se inregistreaza sau nu. Iar unul dintre cei doi grefieri decide in final cum doreste. Daca se ia decizia neinregistrarii, plangerea cetateanului roman in cauza este aruncata in masina de tocat hartie.
Nimic nu se pastreaza, totul se distruge. In conditiile acestea, nimeni nu-i poate trage la raspundere pe acesti tinerei plantati de statul roman sa ii apere interesele. Trimisii statului roman sunt in fapt complicii la musamalizarea plangerilor impotriva statului roman. Incompatibilitatea morala e strigatoare la cer! Se blocheaza practic accesul la justitia europeana. In unele cazuri, tinereii resping inregistrarea plangerilor pe motivul ca nu se intelege din plangere ce anume doreste petentul.
Va dati seama ce tradare nationala de proportii exista prin acest sistem? Ce sanse mai are cetateanul roman abuzat de statul roman sa-si mai afle dreptatea la CEDO, cand trimisii statului roman decid daca va avea loc sau nu o judecata?
Ce ministri ai Justitiei si reprezentanti ai Agentului Guvernamental, ai Externelor au acceptat un asemenea mod de lucru? Cum mai sunt aparate drepturile romanilor abuzati? Ce naiba mai reprezinta CEDO daca permite asemenea monstruozitati? Daca permite statului roman parat sa-si decida singur daca se supune sau nu vreunei judecati! Cum pot fi dovediti si aruncati in inchisoare angajatii romani, care distrug nejustificat plangerile romanilor la CEDO.
Acest mod de lucru a fost instaurat la unitatea romana de la CEDO mai cu seama dupa ce fostul judecator roman profesorul Corneliu Birsan si-a incetat mandatul. Va amintiti ce dosar mizerabil i-a inscenat DNA sotiei profesorului Birsan – judecatoarea ICCJ Gabriela Birsan, fosta sefa a Sectiei contencios, doar pentru a-l determina sa plece mai repede. Ca sa ii fie luat locul de vestita Iulia Motoc?
L-am intrebat pe fostul judecator Corneliu Birsan cum aprecieaza situatia actuala de la CEDO, in care filtrul impotriva Romaniei este asigurat de statul roman parat. Mi-a raspuns doar atat: “Este regretabil!” Un raspuns diplomatic al unui om care crede de o viata in ideea de Justitie si care este oripilat de ceea ce se petrece. Romanilor le-a fost furata pana si calea catre CEDO!
Iata un caz pe care il calific de siguranta nationala! Cine a urmarit sa incalce Conventia ratificata in iunie 1994 de Romania si sa arunce in derizoriu singura cale democratica de obligare a tarii noastre sa inceteze cu abuzurile din sistemul judiciar si nu numai? Cine a pus pe roate un asemenea mecanism infernal si de ce reprezentantii abilitati ai Romaniei, platiti din banii contribuabililor, nu s-au opus unei asemenea practici ticaloase?
Oare tocmai pentru ca stia despre aceasta operatiune guvernamentala ministresa Raluca Pruna si-a permis sa afirme caDrepturile Omului sunt un lux?